FIA World Endurance Championship 2023 - Diskusija

User avatar
zarko.s.
Site Admin
Posts: 1046
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:00 pm
Location: Belgrade
Contact:
NAJAVA: Povratak Ferrarija obeležava početak uzbudljive nove ere za WEC Hypercar klasu

Image

Ovog vikenda počinje FIA šampionat izdržljivosti. Tu su velika vozačka imena, veliki timovi i velika perspektiva za buduću ekspanziju najjače klase.

Nakon što je prebrodio oluju ciklusa ekspanzije i raspada nakon LMP1 hibrida, i reagujući na opsežnu reviziju pravilnika, FIA Svetski šampionat izdržljivosti ulazi u novu sezonu spreman da iskoristi sve prednosti koje ona sa sobom donosi. Sa novom sezonom dolaze potpuno novi timovi i proizvođači, novi izgled automobila, perspektiva za još mnogo toga u budućnosti i najava još jedne zlatne ere trka izdržljivosti sportskih automobila.



Pokretačka snaga iza ove obećavajuće nove ere je konvergencija dva različita skupa propisa u klasi prototipa: Le Mans Hypercar (LMH), koji je naslednik LMP1 i koji su osmislili FIA i Auto klub l'Ouest (ACO), i nova vrhunska kategorija automobila Međunarodne auto sport asocijacije (IMSA), poznata kao Le Mans Daytona Hybrid (LMDh). LMH je otvorena formula za velike proizvođače automobila i privatne konstruktore da naprave sopstvene šasije, motore I, ako žele, sopstvene hibridne sisteme. LMDh omogućava proizvođačima da grade svoje bolide oko LMP2 šasije sa svojom sopstvenom karoserijom jedinstvenog oblika i sopstvenim pogonskim jedinicama, koje su sve opremljene kontrolnim hibridnim sistemom.
U teoriji, implementacija sistema 'Balansa performansi' će omogućiti da se učesnici ove dve slične, ali jedinstvene prototip platforme, trkaju jedni protiv drugih pod jednakim uslovima na najvećim trkama izdržljivosti na svetu: 24 časa Dejtone, 12 sati Sebringa i naravno, 24 časa Le Mana. Ova sloboda izbora je izazvala interesovanje velikih proizvođača da se trkaju pod sopstvenim uslovima. Pet timova proizvođača takmičiće se u najvišoj klasi WEC šampionata, počevši od ovog petka sa 1.000 milja Sebringa.

Cadilac

Image

Broj – 2
Naziv bolida – V-Series.R
Vozačka postava – Earl Bamber, Alex Lynn, Richard Westbrook

Premium marka General Motorsa – Cadilac je uživao veliki uspeh u periodu od 2017. Do 2022. tokom DPi (Daytona Prototype International) ere glavne kategorije prototipa pod okriljem IMSA. Njihov novi automobil V-Series.R deluje kao dostojan naslednik uspešnog DPi-V.R. Novi V-Series.R je izradio italijanski konstruktor Dalara na osnovi njihove LMP2 šasije, poseduje posebno napravljen 5.5l V8 motor koji radi u kombinaciji sa baterijama I MGU komponentama po LMDh specifiaciji. Automobil krasi impozantan izgled I neverovatno bučan zvuk motora, koji u velikoj meri podseća na onaj koji poseduju američki masel kars automobili.
Chip Ganassi Racing vodi ovaj tim pod imenom Cadillac Racing, sa jednim stalnim uesnikom u WEC i jednim u IMSA. Novo sedište u Evropi biće otvoreno kasnije ove godine I biće zaduženo za njihov WEC program. „Plava dvojka“ dvostrukog pobednika Le Mana Bambera, dvostrukog pobednika 12 sati Sebringa Lina i upornog trkača Wistbrooka se ranije ove godine takmičila na 24 časa Dejtone i završila je na četvrtom mestu. Ovo je bio jedini automobil osim Toyote GR010 Hybrid koji je vodio tokom neke od sesija predsezonskih testiranja održanih u Sebringu prošlog vikenda.

Vanwall

Image

Broj – 4
Naziv bolida – Vanwall Vandervell 680
Vozačka postava – Tom Dillmann, Esteban Guerrieri, Jacques Villeneuve

Colin Kolles je pokušao da pliva protiv plime i oseke kao privatni konstruktor u prototip kategoriji tokom poslednje decenije. Napore njegovog tima su često poklopili besni talasi - ili da budemo precizniji, auto im je često bio u plamenu. Nakon nekoliko godina mirovanja, tim ranije poznat kao BiKolles je stekao pravo na zaštitni znak neaktivnog britanskog konstruktora Vanvall-a i rebrendirao ga u Vanvall Racing Team. Međutim, to je sada dovedeno u pitanje nakon što je sudski postupak kancelarije EU za intelektualnu svojinu presudio protiv njih. Njihov novi prototip Vandervell 680, kao što je trenutno poznato, je trkački automobil bez ikakvih dodataka, bez hibridnog sistema, a pokreće ga 4,5-litarski motor stvoren od strane iskusnog konstruktora Gibsona.
Villeneuve, svetski šampion Formule 1 iz 1997. godine, je najveće ime koje imaju, ali sa minimalnim testiranjem i dugim prekidom od poslednje vrhunske trke izdržljivosti na kojoj su učestvovali, njegov individualni tempo na testu deluje kao da će predstavljati minus za tim ako se vremenom ne poboljša. Šampion Formule V8 3.5 Dillmann i pobednik WTCR trka Guerrieri su uspeli da dovedu ovaj automobil na dohvat prototipa proizvođača, ali realnost je da bi njihov primarni cilj I uspeh bio da prosto dođu do cilja na većini trka, uključujući Le Man.

Porsche

Image

Broj – 5, 6
Naziv bolida – Porsche 963
Vozačke postave
5 – Dane Cameron, Michael Christensen, Frederic Makowiecki
6 – Kevin Estre, Andre Lotterer, Laurens Vanthoor

Šest godina od naknadnih potresa izazvanih Dizelgejtom (lažni podaci o emisijama izduvnih gasova iz dizel motora) koji su doveli do izumiranja 919 Hybrid bolida, inače trostrukog WEC i Le Man pobednika, Porše se vratio vrhunskim trkama izdržljivosti sa modelom 963 – nomenklaturom koja evocira uspomene na Porše 962 koji je osvajao sve. Šasiju je dizajnirao kanadsko-američki konstruktor Multimatic, među čijim prethodnim dizajnima se nalaze upečatljivi i kontroverzni Ford GTE. 4,6-litarski V8 motor sa dvostrukim turbom u 963 vuče svoje korene od pogonske jedinice koja se nalazi u Porsche RS Spider – LMP2 bolid koji je redovno pobeđivao snažnije LMP1 učesnike u američkoj Le Man seriji. Njegov dizajn pomera granice inovacija unutar LMDh platforme, budući da predstavlja više od običnog LMP2 bolida sa Porscheovim nalepnicama i drugačijim motorom.
Penske Motorsport je zadužen za funkcionisanje fabričkog Porsche tima, koji operiše sa dva automobila sa obe strane Atlantskog okeana. Pritom nisu štedeli pri regrutovanju najboljih mogućih vozača iz svojih redova da voze 963 u njegovoj prvoj punoj sezoni u WEC šampionatu. Christensen, Makoviecki, Estre i Vanthoor imaju pobede u GTE klasi u Le Manu, Cameron je trostruki šampion IMSA serije, a neuništivi Lotterer je trostruki pobednik Le Mana iz vremena kada se takmičio sa Audijem.
963 je imao svoj debi u Dejtoni gde je imao obećavajuće trenutke, ali su ga na kraju iz konkurencije izbacili mehanički problemi. Nije bio na vrhu tokom testova u Sebringu, ali je bio dovoljno blizu da natera rivale da ga primete u iščekivanju njegovog debija u WEC seriji.

Toyota

Image

Broj – 7, 8
Naziv bolida – Toyota GR010 Hybrid
Vozačke postave
7 – Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez
8 – Sebastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa

Kada su se Audi, Porsche i Nissan povukli, posvećenost Toyota Gazoo Racinga neposrednoj i dugoročnoj budućnosti WEC-a je spasila seriju od izumiranja. Oni su bili prvi proizvođač koji se u potpunosti posvetio novim LMH propisima 2021. lansiranjem GR010 Hybrid automobila. Za 2023. su donete brojne aerodinamičke nadogradnje, pošto se tim konačno posle dugo vremena našao suočen sa pravom konkurencijom. Sa svojim jedinstvenim hibridnim sistemom koji je uparen sa 3,5-litarskim V6 motorom sa dvostrukim turbom, GR010 predstavlja pokazatelj kako su se Toyotini trkački napori na međunarodnoj sceni transformisali od njihovog neuspelog F1 poduhvata.
Nekada su provodili godine jureći za Audijem i Porscheom, a sada Tojota predstavlja merilo prema kome će se voditi svaki drugi novi izazivač. Njihovo iskustvo se prenelo u najbrža vremena na predsezonskim testovima. Bili su vodeći u tri od četiri sesije I nisu imali većih drama sa automobilom. Svaki vozač u dva automobila je osvojio Svetsko prvenstvo izdržljivosti hiperautomobila kao I pobede na 24 časa Le Mana.
Conway, Lopez i vozač/menadžer Kobayashi su u bolidu sa brojem 7 doneli GR010 hibridu prvu pobedu u Le Manu 2021. i osvojili uzastopne svetske titule sa GR010 i njegovim prethodnikom TS050. Bivši tinejdž vunderkind Hirakawa je odmah popunio mesto Kazukija Nakajime i osvojio i Le Man i Svetsko prvenstvo izdržljivosti hiperautomobila, zajedno sa Hartlyjem, sada već trostrukim svetskim šampionom i pobednikom Le Mana, i Buemijem, četvorostrukim pobednikom Le Mana, u bolidu sa brojem 8. Oni su favoriti da ponovo budu šampioni, čak i sada kada iamju najveću konkurenciju koju su ikada imali.

Ferrari

Image

Broj – 50, 51
Naziv bolida – Ferrari 499P
Vozačke postave
50 – Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen
51 – Alessandro Pier Guidi, James Calado, Antonio Giovinazzi

Ferrari 499P je prototip koji je nastaje već 50 godina. Ferarri je kao proizvođač osvojio 24 časa Le Mana devet puta, ali se sa fabričkim timom nisu takmičili u najjačoj klasi od 1973. Mnogi su ostali iznenađeni kada je italijanski proizvođač 2021. obelodanio svoju posvećenost klasi hiperautomobila, a sve je kulminiralo prošle godine ada su u sred kvalifikacija za Veliku Nagradu Singapura u Maranelu održali svetsku premijeru bolida 499P. To je automobil gracioznog izgleda koji poseduje isti trolitarski turbo V6 kao i Ferrarijev sportski automobil 296 GTB, sa originalnom sopstvenom dizajniranom šasijom, karoserijom i hibridnim sistemom.
Vođstvo ovog značajnog projekta je povereno timu AF Corse – Ferrarijevom glavnom GT trkačkom klijentu. Auto je prešao više od 20.000 kilometara na testiranju u pripremi za prvu trku koju će imati 499P. Tu spadaju testovi, gde je 499P imao dobar tempo, ali su imali I peh kada je Calado slupao automobil sa brojem 51. Testiranje je jedno, ali će pojavljivanje na stazi prvog Ferrarijevog sportskog prototipa nakon pola veka biti nešto sasvim drugo.
Vozačkr postave čine takmičari od poverenja iz Ferrari GT programa sa dokazanim uspehom: dvostruki svetski šampioni u GT šampionatu izdržljivosti Pier Guidi i James Calado (koji je i sam uspešan trkač jednoseda), Fuoco (alumnus Ferrarijeve Akadenije vozača), Molina i Nielsen. Giovinazzi dolazi posle šest sezona u Formuli 1, gde je trenutno rezervni vozač Ferrarija.

Peugeot

Image

Broj – 93, 94
Naziv bolida – Peugeot 9X8
Vozačke postave
93 – Paul di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne
94 – Loic Duval, Gustavo Mendezes, Nico Muller

Kada je debitovao posle Le Mana prošle godine, Peugeotov 9X8 prototip je privukao pažnju mnogih svojim dizajnom bez zadnjeg krila, koristeći samo efekat tla ispod automobila kako bi se stvorilo neophodno prijanjanje. To je bio sjajan način da se Peugeot vrati u šampionat nakon burnog izlaska pre deset godina!.
Međutim, dok 9X8 zaista izgleda kao ni jedan drugi automobil na gridu, i iako tim poseduje vozačke postave spremne da se takmiče za pobede, Peugeot je imao problematičnu delimičnu prvu sezonu prošle godine. Nedostajali su im tempo i pouzdanost, dok je patio od poskakivanja koje viđamo i u Formuli 1. Peugeot je čak i na testu ove godine i dalje imao značajan deficit u odnosu na Toyotu, koja je bila na čelu, a tim je pored toga nastavio i da se susreće sa mehaničkim problemima koji su ih koštali bitne kilometraže.
Sa posadom koju predvode pobednik Le Mana Duval, dvostruki šampion Formule E Vergne, šampion DTM-a Di Resta i vicešampion Muller, plus potcenjeni mladi Menezes i Jensen, potpuno je jasno da je vozački talenat tu i sada je samo pitanje da li Peugeotov radikalni koncept može da uspe i u praksi.

Glickenhaus

Image

Broj – 708
Naziv bolida – Glickenhaus 007
Vozačka postava – Romain Dumas, Ryan Briscoe, Olivier Pla

Filmski stvaralac i dizajner automobila entuzijasta Džim Glikenhaus je drzak i bombastičan koliko i direktori privatnih timova, ali Glikenhaus Rejsing je imao ozbiljne pobornike u svom uglu od početka svojih poduhvata u šampionatu hiperautomobila. Joest Racing, snaga koja je stajala iza Audijeve dominacije u Le Manu u 21. veku, zadužen je za operacije pored staze za ovaj program koji je u svojoj trećoj godini. Sam Glickenhaus 007 je fascinantan automobil, italijanskog dizajna i konstrukcije sa motorom francuske proizvodnje – 3,5 litarskim V8 sa dvostrukim turbom i bez hibridnog pogona.
Veteran trkač iz prototip klase Olivier Pla, pobednik Dejtone 24 sata Ryan Briscoe i dvostruki pobednik Le Mana Romain Dumas su vozačka trojka koju bi svaki fabrički tim voleo da ima za volanom svojih automobila. Međutim, evo ih u Glickenhausu. Predstavljaju ovaj mladi američki tim koji je prošle sezone završio na ukupnom podijumu u Le Manu. Ali njihov tempo je bio ispod nivoa na testu i oni su još jedan tim za koji imamo manja očekivanja od njihovih fabrički rivala.

Šta donosi budućnost? Odgovor je u LMP2 i GTE klasama

Image

Na putu je sve je više Hypercar i LMDh programa koji imaju veze sa timovima koji se takmiče u LMP2 i GTE klasama.
Porsche ima dva tima kupaca koji čekaju isporuke svojih 963. Tim JOTA će vimati dva automobila u LMP2 dok njihov Porsche ne stigne. Proton Competition, vodeći u WEC Pro-Am GT klasi se takmiči sa dva automobila pod svojim imenom i dva u saradnji sa Iron Link-om i njihovim ženskim timom Iron Dames, a zatim planiraju da dodaju i svoj LMH Porsche.
Tim Prema, koji je svima poznat po takmičenju u juniorskim Formuls serijama, uključen je u predstojeći Lamborghini LMDh projekat koji kreće od sledeće godine. Alpine se povlači u LMP2 nakon što su su poslednjih nekoliko sezona takmičili u staroj LMP1 klasi, a onda će 2024. lansirati pravi sopstveni Hypercar projekat. Najuspešnija ekipa u savremenim GT trkama VRT se sprema da pokrene novi BMW M Hibridni V8 program u šampionatu izdržljivosti i takmičiće se sa dva automobila.

Image

U međuvremenu, Vector Sport za sada takođe nastavlja sa automobilom u LMP2 klasi pre nego što se fokusiraju na potpuno novi privatni hiperautomobil Isotta Franchini Tipo 6 koji je nedavno predstavljen i koji je sada u fazi testiranja. Meklaren nije bio posvećen trkama prototipa sportskih automobila, ali nastavak prisustva prvog trkačkog projekta generalnog direktora Zaka Brauna United Autosports, znači da i dalje postoje glasine da će se britanski proizvođač pored Formule 1, IndyCara, Formule E i Extreme E naći i u WEC seriji.
Na kraju, imamo Acuru ARKS-06 koja je završila na prvom i drugom mestu na 24 časa Dejtone. Međutim, oni se neće se takmičiti ove godine, ali Michael Andretti iz Andretti Autosport-a je ušao u dogovor sa Wayne Taylor Racing u IMSA i izrazio je interesovanje za ulazak u Le Man sa Hondinim luksuznim brendom u bliskoj budućnosti, čak i protiv Cadillac-a, njegovog tehničkog partnera i potencijalno budućeg F1 tima.

Kalendar i prenosi trka



Ovogodišnji kalendar šampionata izdržljivosti se sastoji iz 7 trka, a prva je na programu već u petak.

17. mart - Sebring -1000 milja
16. april - Algarve - šest sati
29. april - Spa Francoršamp - šest sati
10.-11. jun - Le Man - 24 časa
9. jul - Monca - šest sati
10. septembar - Fudži Spidvej - šest sati
4. novembar - Bahrein - osam sati

Prenose svih trka će raditi Eurosport, kako na svojim kanalima, tako i na svom portalu na internetu, tako da ćemo svi zajedno biti u prilici da ispratimo sezonu koja zaista obećava da postane početak jedne potpuno neverovatne ere u trkama izdržljivosti.

http://bit.ly/3JrFQee
User avatar
rajs41
Posts: 2751
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:19 pm
Rezultati sa prvog treninga
Image
Image
User avatar
rajs41
Posts: 2751
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:19 pm
Rezultati sa drugog treninga
Image
Image
User avatar
gjoko-mkd
Posts: 183
Joined: Mon Mar 07, 2022 10:56 pm
Baš je interesantno kako će biti sa ferarijem u svoju prvu sezonu....
User avatar
rajs41
Posts: 2751
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:19 pm
Rezultati kvalifikacija u Sebringu
Image
Image
Image
User avatar
rajs41
Posts: 2751
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:19 pm
Ferrari na pol poziciji ...
Image
User avatar
rajs41
Posts: 2751
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:19 pm
Strašan udes
Image
User avatar
zarko.s.
Site Admin
Posts: 1046
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:00 pm
Location: Belgrade
Contact:
Toyota odnela pobedu na Sebringu; Ferrari impresionirao na debiju

Image

http://bit.ly/42lkG9Y
User avatar
zarko.s.
Site Admin
Posts: 1046
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:00 pm
Location: Belgrade
Contact:
WEC - Druga pobeda Toyote; Tri proizvođača na podijumu na 6 sati Portimaa

Image

https://bit.ly/3KGLKIT
User avatar
zarko.s.
Site Admin
Posts: 1046
Joined: Mon Mar 07, 2022 7:00 pm
Location: Belgrade
Contact:
WEC Spa: Nova dvostruka pobeda Toyote u haotičnoj trci

Image

https://bit.ly/44f9lJG
Post Reply